Бізбен байланыс
kum2017@yandex.ru
WhatsApp: +7 705 241 87 47


Қоршаған орта

29 сәуір 2014, Сейсенбі
Категориясы: Ағылшын тілі
Тақырып: Environment. Қоршаған орта.
Білімдік: 1. Алған лексикалық теория білімдерін нығайту, жүйеге келтіріп қорыту.
Дамыту: 2. Сөздік қорларын және тіл байлықтарын дамыту, сауатты жазуға машықтандыру. Пәнге деген қызығушылықтарын және ойлау қабілеттерін дамыту.
Тәрбиелеу: 3. Табиғатты және қоршаған ортаны сүю және қорғауға, аялауға тәрбиелеу.

Сабақтың түрі: Дәстүрлі емес.
Сабақтың әдісі: Интерактивтік және сыни тұрғысынан ойлау әдісі,баяндау, топтық және жеке жұмыс.
Пәнаралық байланыс: Қазақ тілі және география, биология.
Оқу құралдары: Табиғаттың әсем және көркем жерлер туралы слайдтар, өлең, схемалар, таблицалар, кроссворд.
Техникалық құралдары: Интерактивті тақта.
Тақырып: Environment. Қоршаған орта.

Білімдік: 1. Алған лексикалық теория білімдерін нығайту, жүйеге келтіріп қорыту.
Дамыту: 2. Сөздік қорларын және тіл байлықтарын дамыту, сауатты жазуға машықтандыру. Пәнге деген қызығушылықтарын және ойлау қабілеттерін дамыту.
Тәрбиелеу: 3. Табиғатты және қоршаған ортаны сүю және қорғауға, аялауға тәрбиелеу.
Сабақтың түрі: Дәстүрлі емес.

Сабақтың әдісі: Интерактивтік және сыни тұрғысынан ойлау әдісі, баяндау, топтық және жеке жұмыс.
Пәнаралық байланыс: Қазақ тілі және география, биология.
Оқу құралдары: Табиғаттың әсем және көркем жерлер туралы слайдтар, өлең, схемалар, таблицалар, кроссворд.
Техникалық құралдары: Интерактивті тақта.
Сабақ барысы
I Greeting.

II. Teacher: Good afternoon, boys and girls. I am glad to see you, sit down. Let’s begin our lesson. Today we have an unusual lesson and I will give you the papers of evolution card to evaluate yourself, neighbour, team, group. You must fill this card at the end of the lesson. If you want to know the theme of our lesson you should solve the crossword. Look at the blackboard and read the words try to translate into English. If I’m not mistaken it was your home task
to review the words. Do the crossword.
e
1. ozone
2. ultraviolet
3. rubbish
4. carbon
5. pollution
6. dangerous
7. climate
8. oxygen
9. greenhouse
10. temperature

1. озон 8. оттегі
2. күлгін 9. жылыжай
3. қоқсық 10. дене қызуы
4. көміртегі
5. ластану
6. қауіпті
7. климат

Teacher: So, our theme is environment.
III Warming up. The Poem: The Earth.

I’ll read the poem and listen to me then you must read and translate into Kazakh language.
The Earth is my home.
I promise to keep it healthy and beautiful.
I will love to the land, the air, the water and all living creatures.
I will be save the Earth.
United with friends, I promise to keep it.
United with friends, I will love the land.
United with friends, I’ll be a defender.
I will save the Earth.
I will save the Earth.

IV The next task will be: ”Brainstorming”.
What association do you have for the word “ environment ”? I’ll divide you in two teams. You will be the first team and you will be the second team. Take the whatman paper and write your ideas about pollution. The first team write about air pollution and the second about water pollution.
Air pollution.
1. The acid rain - қышқыл жаңбыр.
2. Cars and buses – жеңіл көліктер және автобустар.
3. Skin cancer - тері ісігі.
4. Ozone layer - озон қабаты.
5. Nuclear power stations – ядерлы электр станциялары.
6. Britain, The USA, Chernobyl - Ұлыбритания, Америка, Чернобыль
7. Good filters - жақсы сүзгіштер.
8. Clean air and clean water - таза ауа және таза су.
Water pollution.
1. The sea waters - теңіз сулары.
2. The Pacific Ocean - Тынық Мұхиты.
3. The French Government - Француз үкіметі.
4. The North Sea - Солтүстік теңіз.
5. Many rivers and lakes - Көп өзендер және көлдер.
6. Fish and reptiles - Балықтар мен бауырымен жорғалаушылар.
7. Oxygen – Оттегі.
8. A lot of waste - көп калдық.
V Listening activity.
The text: Alpharetta’s Green School Program.

The new words:
1. To participate – қатысу.
2. To monitor - тексеру.
3. Effect - әсер, ықпал.
4. In tune - келісім бойынша.
I ’ll read the text twice, listen to me.
Dee West, the director of Clean and Beautiful in Alpharetta, Georgia, began the Green School in 1991. The Green School was created to teach children how to protect the environment.
Now there are more than 20 schools in the Alpharetta area that are participating in Dee West ’ s environmental program. The children at the Green Schools understand that they have to work hard to protect the environment. They work on several environmental projects, including monitoring and cleaning lakes and rivers, planting trees, studying nature and the effects of pollution, and recycling cans and paper.
Now parents tell Mrs. West, “ I can’t throw anything away, ’’ because their children are so in tune with recycling!
VI Teacher: And now you must fill in the table.
The table: 5 - W - Method.
Who? What? When? Where? Why?
Dee West the director of Clean and Beautiful Green School. The Green School was created to teach children how to protect the environment. The Green School began in 1991. The Green School in Alpharetta, Georgia. The children at the Green Schools understand that they have to work hard to protect the environment
VII Fill in the sentences.
Pollution, most serious, destruction, environmental, dangerous, poisoned, dump.
1. There are a lot of … problems nowadays.
2. Air pollution is one of the … ecological problems.
3. Many lakes, rivers and seas are … nowadays.
4. Rivers will be polluted, if people... waste into them.
5.... of rainforests is one of them.
6. Too many cars... for people in towns and cities.
7. Many cars and buses cause air ….
VIII Look at the slides and read the sentences.
IX. Imagine that the Greenpeace organization asked you to design T - shirts telling people about ecological problems of the day. Make a project: A “ green ” T - shirt.
X. Teacher: And now I think it’s the time to write an essay of this theme. I’ll give you 5 minutes.
Will you give me your evaluation cards? I want to see your marks, it is interesting for me.
Your marks for today....
Your home - task will be: to learn the poem by heart and write the composition: environment or ecology. The lesson is over. Goodbuy.
9 603
0
  • 0
0 дауыс


Жаңалықтар
Аңдар қалай қыстайды?
Аңдар қалай қыстайды?
Табиғатты, аңдарды, қоршаған ортаны қорғауға, аялауға, сүюге тәрбиелеу;
Гүл, жеміс және тұқым
Гүл, жеміс және тұқым
Гүл, жеміс және тұқым. Оқушыларды қоршаған ортаны ластамауға өсімдіктерді қорғауға, табиғатты аялауға тәрбиелеу.
Үйден оқитын 4 сынып оқушыларына арналған жеке түзете дамыту бағдарламасы
Үйден оқитын 4 сынып оқушыларына арналған жеке түзете дамыту бағдарламасы
Қоршаған ортаны, өзінің айналасындағы заттар мен нысандарды, табиғат құбылыстары туралы білімдерін және сөздік қорын дамыту
Қоршаған ортаны қорғау
Қоршаған ортаны қорғау
Ақтөбе қаласы, № 3 орта мектебінің қазақ тілі пәні мұғалімі Құлжанова Ш. М.
Көктем келбеті
Көктем келбеті
Шығыс Қазақстан облысы, Аягөз қаласы, «№4 ЖОББМ» КММ мектебі/мекемесі «Балақай» тобының тәрбиешісі Жумашова Дариға Аскеновна
Үндістан. Мемлекеттік құрылымы мен құрамы. Табиғат  жағдайлары мен ресурстары
Үндістан. Мемлекеттік құрылымы мен құрамы. Табиғат жағдайлары мен ресурстары
Байқоңыр қаласы, № 8 Ю. А. Гагарин атындағы мектептің География пәні мұғалімі Измамбетова Айбарша Итеменовна
Пікірлер (0)
Ақпарат
Қонақтар,тобындағы қолданушылар пікірін білдіре алмайды.
×