What colour is your…?
Шығыс Қазақстан облысы, Ұлан ауданы,
Мамай батыр ауылы, М. Ломоносов атындағы
орта мектептің ағылшын тілі пәні мұғалімі
Абраимова Еркежан Мураткановна
Form: 5 “А”
The theme of the lesson: What colour is your …?
The type of the lesson: Combination lesson. /Аралас сабақ/
Non - tradition /дәстүрлі емес, саяхат сабағы/
The aims of the lesson.
Educational /Білімділік мақсаты/:
To enrich pupils’ knowledge about colours. Түстердің атауларын үйрету және оларды сөйлеуде қолдануға үйрету.
Developing/ Дамытушылық мақсаты/: To develop pupils’ speaking, reading and writing skills. To develop pupils’ abilities in reading for understanding. Оқушылардың сөздік қорын молайта отырып, сөйлеу, жазу, оқу дағдыларын дамыту.
Bringing - up /Тәрбиелік мақсаты/:
To enlarge pupils interest in learning foreign language. Білімге, тілге, табиғатқа деген сүйіспеншілікке тәрбиелеу.
Method of lesson: role - play, question - answer, individual work, games
Әдіс - тәсілдер: рөлдік ойын, сұрақ - жауап, оқулықпен жұмыс, ойын, жұптық.
The visual aids:
Active board, slides, balloons, clothes
Көрнекілігі: интерактивті тақта, «Биатлон», слайдтар, шарлар
The plan of the lesson:
I. Organization moment
II. Checking the home task
III. Presentation the new lesson.
IV. Exercises a/ speaking b/ writhing c/ reading
V. Conclusion
VI. Homework
VII. Evaluation.
Procedure of the lesson
I. Organization moment
Hello to everybody! How are you? Who is on duty today? Who is absent? And now look at the active board and you can the poem. First of all I will read it for you then we will read it in chorus and one by one according to the chin.
- Балалар сендер Чип және Дейл мульфильмін білесіңдер ме? Сол Чиптің тынышсыздығы сондай, ол өз жолдастарынан адасып қалды. Жолдастарын іздеп табуға ол жолға шықты және сендерден өзімен бірге жолдастарын іздесу үшін көмек сұрап тұр. Балалар біз Чипке көмектесейік пе? Оның жолында ең бірінші қай аң кездесті? Дұрыс айтасыңдар балалар, көртышқан кездесті. Ол көртышқаннан жол сілтеуін сұрап еді, көртышқан оған бір тапсырмамды орындасаң жол көрсетіп беремін деп айтады. Оның тапсырмасы мынадай болды. 4 шумақ тақпақты мәнерлеп оқып беру. Чип тапсырмасын орындауға келісті, ал тапсырманы оған бөлтірік берді.
Phonetic drill. Slide 4
I can read, I can write
I can speak English too
I love Learning English
And what about you?
Көртышқан сендермен ойын ойнауды ұмытып кетіп, сендерді жолдан қуып жетіп, сендерге ойын ойнауды ұсынып отыр. Бұл жай ойын емес, бұл қандай ойын балалар? Бұл ойында шыдамдылық пен мергендік керек.
II. Checking the homework.
Let’s check your homework? What was your home task for today? /to learn by heart names of musical instruments/
Checking the home task we will be play the game “Biathlon”. You will see the picture of the musical instrument and names of 3 musical instruments. The aim of the game: you must choose the right word.
Ойынды ойнап алып, достарын іздеу үшін жолға қайта шықты, жолда келе жатса алдынан бір топ аң шығады, қорқып кеткен Чип қашам деп, сүрініп құлағанда көзінің оты жарқ етті. Сонда бірінші көргені қандай түс екен балалар.
III. Presentation of new theme.
Children, today we will do a lot of work. Today we will learn new theme “What colors is your…?” Today we will learn how Englishmen name the colors.
Slide 1 - 17. names of colors
red [red] қызыл
brown [braun] қоңыр
grey [grei] сұр
green [gri: n] жасыл
blue [blu:] көк
yellow [jelou] сары
pink [pink] розовый
black [blæk] қара
white [wait] ақ
orange [o: rind ] тоқ сары
Алаңның сиқырлығының сендердің көмектеріңнің арқасында тіпті Чиптің аяғы жазылып кетті. Достарын әлі іздеп келе жатқанда алдынан қатты ойланған маймыл шығады. Ол бір сұрақтың жауабын таба алмай бас қатырып тұр екен. Сонда оның ойлағаны:
Singular and Plural question Slide 18 - 20. The monkey wants to know can we ask about colours of thing in plural and singular. Let’s give it the answer.
What colour is …? Жекеше түрдегі сұраулы сөйлем.
What colour are…? Көпше түрдегі сұраулы сөйлем.
What colour is your blouse? Блузкаң қандай түсті?
It’s white. Блузкам ақ түсті.
What colour are your trousers? Шалбарың қандай түсті?
They are black. Шалбарым қара түсті
ІV Exercise
a/ speaking b/ writing c/ reading
And now let’s talk a little. I will ask you some questions and will answer for them. Let’s start.
T: What colour is Asem’s bag?
S1: It’s black.
T: - What colour is your shoes?
S2: - It. s brown
T: What colour is…?
S: - It’s …
T: Now you will read the dialogue with the help of me. Open your books at page 63. Who wants to be Asel, Omar, Colin, Carol? First of all I will read this dialogue for you and then you will read it in pairs.
Asel: Hello, Colin
Omar: Hello, Carol
Colin: Hi
Carol: Hi
Omar: Have you got pets?
Carol: Yes, we have got a dog and a cat. Have you?
Omar: No, we haven’t
Colin: It’s black and white
Omar: What colour are it’s eyes?
Colin: they are brown.
Маймылға көмектескеннен кейін ол жолға қайта шықты. Жолда келе жатса алдынан тағы да тапсырамалары бар аңдар шығады.
Writing. Write down into your copy - book about your clothes. Ex 7 p 64
Concluding stage:
V. Conclusion.
Let’s play the game. Now we will play the game “Auction”. There are some balloons of different colours in my hand. If you answer for my question you will take a balloon as a present.
- What colour is this balloon?
- What is your favorite colour?
- What colour is your bag?
- What colour is your blouse?
- What colour is your suit?
What colour is Nurlan’s t - shirt?
- What colour is Asem’s bag? etc.
VI. Giving home work.
Open your diaries and write down you home task. Your home task will be to learn by heart names of colors,
VIII. Evaluation.
Your mark is… The lesson is over.
Мамай батыр ауылы, М. Ломоносов атындағы
орта мектептің ағылшын тілі пәні мұғалімі
Абраимова Еркежан Мураткановна
Form: 5 “А”
The theme of the lesson: What colour is your …?
The type of the lesson: Combination lesson. /Аралас сабақ/
Non - tradition /дәстүрлі емес, саяхат сабағы/
The aims of the lesson.
Educational /Білімділік мақсаты/:
To enrich pupils’ knowledge about colours. Түстердің атауларын үйрету және оларды сөйлеуде қолдануға үйрету.
Developing/ Дамытушылық мақсаты/: To develop pupils’ speaking, reading and writing skills. To develop pupils’ abilities in reading for understanding. Оқушылардың сөздік қорын молайта отырып, сөйлеу, жазу, оқу дағдыларын дамыту.
Bringing - up /Тәрбиелік мақсаты/:
To enlarge pupils interest in learning foreign language. Білімге, тілге, табиғатқа деген сүйіспеншілікке тәрбиелеу.
Method of lesson: role - play, question - answer, individual work, games
Әдіс - тәсілдер: рөлдік ойын, сұрақ - жауап, оқулықпен жұмыс, ойын, жұптық.
The visual aids:
Active board, slides, balloons, clothes
Көрнекілігі: интерактивті тақта, «Биатлон», слайдтар, шарлар
The plan of the lesson:
I. Organization moment
II. Checking the home task
III. Presentation the new lesson.
IV. Exercises a/ speaking b/ writhing c/ reading
V. Conclusion
VI. Homework
VII. Evaluation.
Procedure of the lesson
I. Organization moment
Hello to everybody! How are you? Who is on duty today? Who is absent? And now look at the active board and you can the poem. First of all I will read it for you then we will read it in chorus and one by one according to the chin.
- Балалар сендер Чип және Дейл мульфильмін білесіңдер ме? Сол Чиптің тынышсыздығы сондай, ол өз жолдастарынан адасып қалды. Жолдастарын іздеп табуға ол жолға шықты және сендерден өзімен бірге жолдастарын іздесу үшін көмек сұрап тұр. Балалар біз Чипке көмектесейік пе? Оның жолында ең бірінші қай аң кездесті? Дұрыс айтасыңдар балалар, көртышқан кездесті. Ол көртышқаннан жол сілтеуін сұрап еді, көртышқан оған бір тапсырмамды орындасаң жол көрсетіп беремін деп айтады. Оның тапсырмасы мынадай болды. 4 шумақ тақпақты мәнерлеп оқып беру. Чип тапсырмасын орындауға келісті, ал тапсырманы оған бөлтірік берді.
Phonetic drill. Slide 4
I can read, I can write
I can speak English too
I love Learning English
And what about you?
Көртышқан сендермен ойын ойнауды ұмытып кетіп, сендерді жолдан қуып жетіп, сендерге ойын ойнауды ұсынып отыр. Бұл жай ойын емес, бұл қандай ойын балалар? Бұл ойында шыдамдылық пен мергендік керек.
II. Checking the homework.
Let’s check your homework? What was your home task for today? /to learn by heart names of musical instruments/
Checking the home task we will be play the game “Biathlon”. You will see the picture of the musical instrument and names of 3 musical instruments. The aim of the game: you must choose the right word.
Ойынды ойнап алып, достарын іздеу үшін жолға қайта шықты, жолда келе жатса алдынан бір топ аң шығады, қорқып кеткен Чип қашам деп, сүрініп құлағанда көзінің оты жарқ етті. Сонда бірінші көргені қандай түс екен балалар.
III. Presentation of new theme.
Children, today we will do a lot of work. Today we will learn new theme “What colors is your…?” Today we will learn how Englishmen name the colors.
Slide 1 - 17. names of colors
red [red] қызыл
brown [braun] қоңыр
grey [grei] сұр
green [gri: n] жасыл
blue [blu:] көк
yellow [jelou] сары
pink [pink] розовый
black [blæk] қара
white [wait] ақ
orange [o: rind ] тоқ сары
Алаңның сиқырлығының сендердің көмектеріңнің арқасында тіпті Чиптің аяғы жазылып кетті. Достарын әлі іздеп келе жатқанда алдынан қатты ойланған маймыл шығады. Ол бір сұрақтың жауабын таба алмай бас қатырып тұр екен. Сонда оның ойлағаны:
Singular and Plural question Slide 18 - 20. The monkey wants to know can we ask about colours of thing in plural and singular. Let’s give it the answer.
What colour is …? Жекеше түрдегі сұраулы сөйлем.
What colour are…? Көпше түрдегі сұраулы сөйлем.
What colour is your blouse? Блузкаң қандай түсті?
It’s white. Блузкам ақ түсті.
What colour are your trousers? Шалбарың қандай түсті?
They are black. Шалбарым қара түсті
ІV Exercise
a/ speaking b/ writing c/ reading
And now let’s talk a little. I will ask you some questions and will answer for them. Let’s start.
T: What colour is Asem’s bag?
S1: It’s black.
T: - What colour is your shoes?
S2: - It. s brown
T: What colour is…?
S: - It’s …
T: Now you will read the dialogue with the help of me. Open your books at page 63. Who wants to be Asel, Omar, Colin, Carol? First of all I will read this dialogue for you and then you will read it in pairs.
Asel: Hello, Colin
Omar: Hello, Carol
Colin: Hi
Carol: Hi
Omar: Have you got pets?
Carol: Yes, we have got a dog and a cat. Have you?
Omar: No, we haven’t
Colin: It’s black and white
Omar: What colour are it’s eyes?
Colin: they are brown.
Маймылға көмектескеннен кейін ол жолға қайта шықты. Жолда келе жатса алдынан тағы да тапсырамалары бар аңдар шығады.
Writing. Write down into your copy - book about your clothes. Ex 7 p 64
Concluding stage:
V. Conclusion.
Let’s play the game. Now we will play the game “Auction”. There are some balloons of different colours in my hand. If you answer for my question you will take a balloon as a present.
- What colour is this balloon?
- What is your favorite colour?
- What colour is your bag?
- What colour is your blouse?
- What colour is your suit?
What colour is Nurlan’s t - shirt?
- What colour is Asem’s bag? etc.
VI. Giving home work.
Open your diaries and write down you home task. Your home task will be to learn by heart names of colors,
VIII. Evaluation.
Your mark is… The lesson is over.
Жаңалықтар
My Motherland — Kazakhstan
to develop the students’ abilities in oral speech and reading; to enlarge listening, understanding and writing skills; to develop the students’ imagination and interest in writing research works; to improve students’ skills in independent work.
Greenhouse gases and climate change
To teach pupils to speak about ecological problems in oral speech and in writing, to get full information trough reading and listening.
At the shop
educational to enrich pupil’s knowledge, to enlarge their interest in learning foreign languages and to introduce the pupils with new words and give them more information
I could dance
Ақтөбе облысы, Ақтөбе қаласы №34 орта мектептің ағылшын тілі пәні мұғалімі Баймбетова Лаззат Едиловна
At the Zoo
Lesson plan of the teacher of English Seksenbaeva Mira, conducted in the 4th grade Сөздік қорларын дамытуға арналған
Пікірлер (0)
Ақпарат
Қонақтар,тобындағы қолданушылар пікірін білдіре алмайды.
Қонақтар,тобындағы қолданушылар пікірін білдіре алмайды.