Parts of the body
Lesson plan of the teacher of English
Seksenbayeva Mira, conducted in the 4th grade
Бұл сабақ сын есім шырайлары және дене мүшелері туралы 4 сыныпқа арналған
The theme of the lesson: «Parts of the body»
The aims and objectives of the lesson:
a) educational to enrich pupil’s knowledge about parts of the body, to teach them to describe people and places using degrees of comparison of adjectives , to enlarge their interest in learning foreign languages and to introduce the pupils with new words and give them more information
b) developing to develop pupils habits in speaking, reading and translating, to develop communication skills and abilities, to teach them to poly languages
c) cultural to bring up pupils to love and to respect their native and foreign languages, to teach them to respect each other and to educate them to be a honesty
The type of the lesson: combined lesson
The kind of the lesson: practical
The methods of the lesson: speaking, comparing, completing, question-response, bring storming, question-answer
Visual aids of the lesson: an interactive board, pictures, grammar table, video about adjectives and parts of the body
Connection with other subjects: biology, music
The procedure of the lesson:
І. Organization moment
Teacher’s activity
- greeting;
- to check the attendance of
pupils;
- to pay pupils attention to the
lesson;
- to check the preparation of the
lesson;
Student’s activity
- greeting;
- acting on duty;
to prepare for the lesson;
ІІ. Checking up the home task To learn by heart the new words
(teacher checks the homework by asking in oral form)
Pupils will translate the new words of the last lesson
Pupil1 head – бас,
Pupil2 hair - шаш
Pupil3 eye – көз,
Pupil4 nose - мұрын
Pupil5 mouth – ауыз,
Pupil6 ear – құлақ,
Pupil7 face – бет
III. Explaining new material
1) Work on new conseption
a) Degrees of comparison – Сын есімнің шырайлары
The Adjective (сын есім) – заттың сын-сипатын, көлемін түр-түсін, сапасын білдіретін сөз табы және ағылшын тілінде сын есім қазақ тіліндегідей септелмейді, тәуелденбейді, көптелмейді
Шырайының 3 түрі бар (Degrees of comparison):
1) жай (the Positive Degree);
2) салыстырмалы (the Comparative Degree);
3) күшейтпелі (the Superlative Degree);
Жай шырай – бұл оның сөздіктегі формасы. Басқа екеуі осыдан туындайды.
Салыстырмалы шырай -er жұрнағы арқылы жасалады: young – younger
old – older
Күшейтпелі шырай -est жұрнағы жалғану арқылы жасалады және сын есімнің алдында міндетті түрде the белгілі артиклі тұрады: young – (the) youngest
old – (the) oldest
(Pupils will learn about three degrees of comparison of adjectives)
b) “Parts of the body”
finger [fiŋgə] саусақ
body [bodı] дене
foot [fu:t] аяқ (тобықтан төмен)
leg [leg] аяқ
toe [tou] башпай
arm [a:m] қол (иықтан төмен)
shoulder [ ouldə:]
hand [hænd] (білектен төмен(
knee [ni:] тізе
(Pupils will repeat after teacher and will write down them on the vocabulary)
c) The teacher of biology Sharapat Rauan will explain them by biological form
2) tasks for the development of cognitive abilities
If pupils make mistakes teacher will correct them
Task 1: “Continue in comparative and superlative forms”
Task 2: “Put in right place”
shoulder, hair, knee, toe, hand, foot, arm, leg, eye, finger, nose, mouth, ear, face
Head Body
IV. Consolidation of the new lesson
Play game: “Jeopardy”
Degrees of comparison of adjectives
10, 20, 30
Parts of the body
10, 20, 30
Degrees of comparison of adjectives
10 – Сын есімнің қанша шырайы бар?
20 – Салыстырмалы шырайдың жұрнағы?
30 – Күшейтпелі шырайдың жұрнағы?
Parts of the body
10 – I can see with my …?
20 – Translate into Kazakh “Shoulder”?
30 – I can eat and talk with him. What is it?
(Pupils answer the question and translate)
V. Homework
To learn by heart the new words and make up sentences
(If pupils don’t understand the homework they will ask)
VІ. Evaluation
Pupils you are very activity today, your marks are 5, 4, …
(They’ll bring their diaries to the teacher to their marks)
VII. The end of the lesson
- The lesson is over
- Good-bye pupils
- Good-bye teacher.
- See you on next lesson
Seksenbayeva Mira, conducted in the 4th grade
Бұл сабақ сын есім шырайлары және дене мүшелері туралы 4 сыныпқа арналған
The theme of the lesson: «Parts of the body»
The aims and objectives of the lesson:
a) educational to enrich pupil’s knowledge about parts of the body, to teach them to describe people and places using degrees of comparison of adjectives , to enlarge their interest in learning foreign languages and to introduce the pupils with new words and give them more information
b) developing to develop pupils habits in speaking, reading and translating, to develop communication skills and abilities, to teach them to poly languages
c) cultural to bring up pupils to love and to respect their native and foreign languages, to teach them to respect each other and to educate them to be a honesty
The type of the lesson: combined lesson
The kind of the lesson: practical
The methods of the lesson: speaking, comparing, completing, question-response, bring storming, question-answer
Visual aids of the lesson: an interactive board, pictures, grammar table, video about adjectives and parts of the body
Connection with other subjects: biology, music
The procedure of the lesson:
І. Organization moment
Teacher’s activity
- greeting;
- to check the attendance of
pupils;
- to pay pupils attention to the
lesson;
- to check the preparation of the
lesson;
Student’s activity
- greeting;
- acting on duty;
to prepare for the lesson;
ІІ. Checking up the home task To learn by heart the new words
(teacher checks the homework by asking in oral form)
Pupils will translate the new words of the last lesson
Pupil1 head – бас,
Pupil2 hair - шаш
Pupil3 eye – көз,
Pupil4 nose - мұрын
Pupil5 mouth – ауыз,
Pupil6 ear – құлақ,
Pupil7 face – бет
III. Explaining new material
1) Work on new conseption
a) Degrees of comparison – Сын есімнің шырайлары
The Adjective (сын есім) – заттың сын-сипатын, көлемін түр-түсін, сапасын білдіретін сөз табы және ағылшын тілінде сын есім қазақ тіліндегідей септелмейді, тәуелденбейді, көптелмейді
Шырайының 3 түрі бар (Degrees of comparison):
1) жай (the Positive Degree);
2) салыстырмалы (the Comparative Degree);
3) күшейтпелі (the Superlative Degree);
Жай шырай – бұл оның сөздіктегі формасы. Басқа екеуі осыдан туындайды.
Салыстырмалы шырай -er жұрнағы арқылы жасалады: young – younger
old – older
Күшейтпелі шырай -est жұрнағы жалғану арқылы жасалады және сын есімнің алдында міндетті түрде the белгілі артиклі тұрады: young – (the) youngest
old – (the) oldest
(Pupils will learn about three degrees of comparison of adjectives)
b) “Parts of the body”
finger [fiŋgə] саусақ
body [bodı] дене
foot [fu:t] аяқ (тобықтан төмен)
leg [leg] аяқ
toe [tou] башпай
arm [a:m] қол (иықтан төмен)
shoulder [ ouldə:]
hand [hænd] (білектен төмен(
knee [ni:] тізе
(Pupils will repeat after teacher and will write down them on the vocabulary)
c) The teacher of biology Sharapat Rauan will explain them by biological form
2) tasks for the development of cognitive abilities
If pupils make mistakes teacher will correct them
Task 1: “Continue in comparative and superlative forms”
Task 2: “Put in right place”
shoulder, hair, knee, toe, hand, foot, arm, leg, eye, finger, nose, mouth, ear, face
Head Body
IV. Consolidation of the new lesson
Play game: “Jeopardy”
Degrees of comparison of adjectives
10, 20, 30
Parts of the body
10, 20, 30
Degrees of comparison of adjectives
10 – Сын есімнің қанша шырайы бар?
20 – Салыстырмалы шырайдың жұрнағы?
30 – Күшейтпелі шырайдың жұрнағы?
Parts of the body
10 – I can see with my …?
20 – Translate into Kazakh “Shoulder”?
30 – I can eat and talk with him. What is it?
(Pupils answer the question and translate)
V. Homework
To learn by heart the new words and make up sentences
(If pupils don’t understand the homework they will ask)
VІ. Evaluation
Pupils you are very activity today, your marks are 5, 4, …
(They’ll bring their diaries to the teacher to their marks)
VII. The end of the lesson
- The lesson is over
- Good-bye pupils
- Good-bye teacher.
- See you on next lesson
Жаңалықтар
Adjectives. Degrees of comparison.
Pupils will able to use adjectives in their speech. To develop pupils’ writing, reading, speaking abilities through giving different tasks.
At the shop
educational to enrich pupil’s knowledge, to enlarge their interest in learning foreign languages and to introduce the pupils with new words and give them more information
He has got two legs
Атырау қаласы, Жаңаталап селосы, Жамбыл орта мектебінің ағылшын тілі мұғалімі Сарбупиева Айжарқын Шынбатыровна
At the Zoo
Lesson plan of the teacher of English Seksenbaeva Mira, conducted in the 4th grade Сөздік қорларын дамытуға арналған
"Must" модальді етістігі
to introduce the pupils with new grammar material and with new words of the lesson, to teach them how to use the new words in their own sentences, to teach them to work with active board
Пікірлер (0)
Ақпарат
Қонақтар,тобындағы қолданушылар пікірін білдіре алмайды.
Қонақтар,тобындағы қолданушылар пікірін білдіре алмайды.